Miten pelejä tehdään?

Pelejä ei tehdä ainoastaan ohjelmoimalla. Niitä suunnitellaan yhdessä tiimin kanssa. Siihen voi kuulua graafisia suunnittelijoita, 3D-mallintajia, äänisuunnittelijoita, ohjelmoijia sekä kirjoittajia (juoni, hahmojen dialogi). Kaukana ovat ajat, kun ohjelmoijat väänsivät yksin laiteläheistä koodia Commodore 64 -tietokoneilla omissa makuuhuoneissaan. Nykyään peleistä tehdään pitkiä elämyksiä. Pelit ovat kehittyneet paljon ja nyt ollaankin pisteessä, jossa realistinen virtuaalitodellisuus on mahdollista toteuttaa.

Ohjelmoijan vastuulla on pelin logiikka. Esimerkiksi roolipelissä olevan hahmon kokemuspisteiden kertyminen täytyy määritellä pelin lähdekoodissa. Kun hahmo surmaa vihollisen pelissä saa hän tietyn määrän kokemuspisteitä. Kun taistelussa hahmo lyö toista hahmoa tämän saama vahinko määräytyy sen mukaan, minkälainen ase on käytössä ja minkälaiset ominaisuudet lyövällä hahmolla on (ketteryys tai voima). Nämä kaikki täytyy toteuttaa koodissa erilaisten funktioiden, tai kuten Javassa sanotaan, metodien avulla (menemättä syvemmälle ohjelman rakenteeseen tai olio-ohjelmointiin).

Grafiikan tekeminen peliin tarkoittaa tekstuurien tekemistä. Nämä asetetaan luotujen 3D-mallien pinnoille. Näistä voi vastata joissain tapauksissa myös sama henkilö. Myös pelimaailmaa täytyy rakentaa 3D-malleiksi. On luotava kenttiä, joissa pelaaja voi liikkua. Äänimaailma luodaan tekemällä taustalle tai vaikkapa pelin alkuun musiikkia, äänitehosteita (esim. kun pelaaja huitaisee miekalla, niin kuuluu siihen sopiva ääniefekti). Ohjelmoija määrittelee koodissa, milloin ääniefekti kuuluu. Äänisuunnittelija siis luo ääniefektin ja ohjelmoija määrittää, milloin pelaaja sen kuulee.

Pelien tekeminen vaatii myös testausta. Tämän takia pelien suunnittelussa tarvitaan erityisiä testaajia kokeilemaan peliä jo ennen sen julkaisua. Jos kuitenkin peliin lipsahtaa jokin toiminnallinen virhe, niin se usein korjataan päivityksellä. Peliä pitää myös markkinoida ja muutenkin tarvitaan myös kaupallisen alan osaamista puhumattakaan johtamisesta monella eri tasolla. Pelialalle hakeutuvalle löytyy siis monenlaisia mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja aina luovasta suunnittelutyöstä käytännön ohjelmistotestaukseen.

Ala on voimakkaasti kasvava ja tarjoaa paljon uusia työpaikkoja. Jos mielesi tekee tälle haastavalle alalle, voi sitä varten suorittaa opintoja ammattikoulussa, ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa. Käytännön kokemus ja osaaminen ovat avaintekijöitä työllistymisessä pelialalle.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *